Rodzaje napraw blacharskich w serwisie Skody w Krakowie cz. 2

Rodzaje napraw blacharskich w serwisie Skody w Krakowie cz. 2.

Dokładna diagnoza uszkodzeń

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek napraw, najpierw trzeba przeprowadzić dokładną diagnozę uszkodzeń, powstałych na skutek kolizji drogowej. Oględzinom podlega charakter, skala uszkodzeń, ale ważna jest też funkcja danego elementu w strukturze pojazdu. Tylko oceniając, co dokładnie zostało uszkodzone, blacharz może dobrać odpowiednią metodę naprawczą.

Wymiana elementów karoserii

Czasem trzeba po prostu wymienić uszkodzone elementy karoserii. Najczęściej wymienia się   elementy wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz stopów metali lekkich. Zawsze jednak wymienia się te, które pochłaniają największą energię uderzenia. Nie wolno też podgrzewać blach o podwyższonej wytrzymałości podczas procesu obróbki ze względu na zagrożenie bezpowrotną utratą właściwości uzyskanych w procesie produkcji. Przykładem są takie elementy karoserii jak maska, drzwi, pokrywy bagażnika czy słupki. Wymiana na nowy element jest zazwyczaj bardziej kosztowna niż jego naprawa.

Prostowanie karoserii

Blacharze podczas naprawy wykorzystują właściwości metalu, z którego zbudowany jest naprawiany samochód. Wytrzymałość różnych metali na rozciąganie, sprężystość oraz plastyczność ma decydujący wpływ na techniki prostowania wgnieceń, powstałych na skutek urazów mechanicznych. Zewnętrzne uderzenia w karoserię samochodu powodują powstawanie  odkształceń podobnych do tych, jakie powstałyby podczas zamierzonego formowania blachy (np. w procesie produkcji). Dlatego można usunąć wszelkie wklęsłości, wybrzuszenia, wygięcia czy załamania blachy. W zależności od siły, z jaką uszkodzenia zostały spowodowane, możliwe jest ich lekkie wypchnięcie, z wykorzystaniem zjawiska, które nazywane jest ?pamięcią blachy?. Czasem potrzebna jest większa siła, by plastycznie wyprostować łuk obwodowy zagięcia. Najsilniejsze uszkodzenia prostowane są metodą przypominającą formowanie zagłębień na prasach za pomocą tłoczników. Blacharz stosuje wtedy docisk przedmiotu formującego blachę wywierany na małej powierzchni, którą stanowi centralny środek wgniecenia. Do ich wyprostowania trzeba zastosować procesy odwrotne do tych, które stały się ich przyczyną. Naprawy blacharskie Kraków w warsztacie mogą być naprawiane metodami wypychania (od wewnątrz) i wyciągania (z zewnątrz).

Technologie usuwania wgnieceń można podzielić na dwie kategorie:

- Wypychanie
Nazywane jest masowaniem blachy. Blacharze usuwają tym sposobem wgniecenia na masce, drzwiach czy klapie bagażnika. Jest to metoda inwazyjna, ponieważ często konieczne jest zdemontowanie niektórych części samochodu. Do wypychania wykorzystuje się narzędzia takie jak: dźwignia czy lampa z odbłyśnikiem.

- Wyciąganie
W przeciwieństwie do poprzedniej jest techniką nieinwazyjną i dość szybką. Stosowana jest najczęściej wtedy, gdy do wgniecenia nie można wygodnie dotrzeć od wewnętrznej strony karoserii (np. na dachu), bądź wtedy, gdy wgnieceń jest więcej i ich prostowanie staje się nieopłacalne.